Sukulehti  Paavolaiset  1972 - 2017

Sukulehti Paavolaiset aloitettiin pienenä monisteena vuonna 1972 (Nro 1).  Esimiehenä tuolloin oli Johannes Paavolainen ja sihteerinä Toivo Paavolainen. Yksi eniten lehteen aineistoa toimittanut jäsen tuolloin oli Oma-Martti Paavolainen, tunnettu kivennapalaisen perinteen tallentaja.  Vuoden 1979 (Nro 4) numerosta alkaen puheenjohtaja Jaakko Paavolaisen aikana seuran sihteeri Ritva Paavolainen toimitti lehteä ja Loulou Vaske, nyk Belhouari (Mari Pimiän pojantytär) kirjoitti sen paperille puhtaaksi ja monistettavaksi. Lehteä toimitettiin siis noin kerran tai kaksi vuodessa ilmestyneinä numeroina. Kooltaan se oli ensin A5 -kokoa, ja siinä muodossa julkaistiin siis numerot 1-23, (1972 - 1998). Näistä lehdistä ei ole valmiita pdf-muotoisia tiedostoja, ne on kirjoitettu kirjoituskoneilla ja painettu vielä vanhalla tekniikalla.  Niiden liittäminen tähän sivustoon vaatii aukeamien skannausta pdf-muotoon.  Ehkä joku, jolla on vanhat numerot tallella tai mummolta perittyinä voisi sen tehdä.

Vuodesta 1999 (24) alkaen Paavolaiset-lehti siirtyi A4-kokoon, jolloin voitiin myös lisätä sivujen ja kuvien lukumäärää. Isompi sivukoko tarjosi myös taitollisesti enemmän mahdollisuuksia.  Toimitus ja taitto siirtyivät silloin tietokone-aikaan ja siinä aloitteentekijänä oli  Anneli Ilonen Hauholta, joka aitona ja kauan eläneenä "karjalaistyttönä" oli kiireen vilkkaa opetellut tuolloin uusien taitto-ohjelmien käytön. Suvun esimiehenä oli tuolloin Rauno Paavolainen ja sihteerinä Eva Sundberg. Lehden päätoimittajaksi ryhtyi Pentti Jaakonp. Paavolainen.  Annikki Paavolainen Hauholta ja Paula Jaakontr. Koskimäki kuuluivat toimituskuntaan. Monia lehden palvereja pidettiinkin tuolloin Hauholla.  Toimitussihteereinä ovat olleet mm. Marjut Popelka ja Ilona Koskimäki.

Vuoden 2000 (26) lehteen koottiin sisällysluettelo lehden artikkeleista ja kohdehenkilöistä.  Se on ohessa numeroittaisessa järjestyksessä. Vanhoja lehtiä on vain rajoitetusti saatavilla. Tiedustelut miel. yhteydenotto-lomakkeella (välilehti yhteystiedot)

Artikkelihakemisto pdf-muodossa ja xls -taulukkona:

Paavolaiset -lehden varhaisia numeroita

• Paavolaiset 5-1981.pdf 3 MB
    Kääpien ja Paavolaisten yhteyksistä, Jaalan kauppiasperheestä, Tyyne Tarhosta, Helvi Hämäläisen romaaneista.
  • Paavolaiset 7-1983 pien.pdf 8 MB
    Muistelma ensimmäisestä v 1936 sukukokouksesta Vuottaalla, varhaisajoista Vuottaalla, kauppiasveljesten valokuvia, Joutselän haaran vaiheita
  • Paavolaiset 8-1984 pien.pdf 8 MB
    Väinö Hoppania kirjoittaa lisää Joutselän haarasta, Kannaksen takaisinvaltauksesta, syntymäpäiväkirjoituksia (Lahja Vartola, Maire Hämäläinen)
  • Paavolaiset 10 1986 pienenn.pdf 7 MB
    1986 Pienoiselämäkertoja: Ilta Pimiä, Oskari Kaakonkalvo, kuvausta suvun Kaukolempiälän ajasta, Esittely Olavi Paavolaista koskevasta tutkimuksesta.
  • Paavolaiset 11 1987 pienenn.pdf 8 MB
    1987: suvun arkisto perustettu Kansallisarkistoon, pienoiselämäkertoja: Martta Paavolainen, Tyyne Tarho, Maj-Lis Paavolainen; Paavolaisia ulkomailla; Muisteluja Joutselästä ja Lintulasta sekä laaja kirjoitus Vuottaan Paavolaisista; kuvausta Matti Petterinpojan ajasta Vuottaan talossa nro 3.
  • Paavolaiset 23-1998.pdf 15 MB
    aiheina mm Thomas Pawoilainen Nevanlinnasta, Martti Sydänheimo alokkaana, Jaalan kauppiasperhe, Vienolasta syksyllä 1939, Hauhon Vitsiälästä

Paavolaiset -lehden uusimpia numeroita

Näistä linkeistä aukeaa yleensä toimituksen viimeinen, painoon lähtenyt pdf-muotoinen tiedosto. Puuttuvia numeroita lisätään.  Tarkoitus on lisätä myös tietoa tärkeimmästä sisällöstä.  Vuoden 2018 jälkeen on päätetty keskittyä sähköiseen viestintään näiden kotisivujen ja facebookin kautta.

• Paavolaiset 29-2003.pdf 22 MB
    Kuvia Tampereen sukukokouksesta 2002, teatteriarviointeja, kirkonkylän Paavolaisten serkusparvi, Johannes ja Erna, Bisterien matka Kivennavalle, kesänviettoa Vartoloiden huvilalla, Eila Kilgast kertoo Helena-mummon lapsista, muistokirjoituksia ja onnitteluita
  • Sukulehti 32-2006 final.pdf 2 MB
    2006 Sisältää artikkelin Joutselän kylän Paavolaisista sekä matkakertomuksia.
  • Sukulehti 34-2007 taitto.pdf 9 MB
    2007 Sisältää artikkelin sukulaisista sisällissodan vaiheissa, aloitaa sarjan Viipurin Loikkasen esikaupungissa asuneesta perhekunnasta. Matkakertomuksia ja uutta tutkimusta Olavi Paavolaisen 1930-luvun tuotannosta
  • Sukulehti 37-2011 finale.indd.pdf 5 MB
    2011 Artikkeli kuvataiteilija Viktor Svaetichinista, useita muistokirjoituksia, Teemu Paavolaisen väitöstilaisuus,
  • Paavolaiset_nro_38 pienn.pdf 11 MB
    2012 Artikkeli Kokkolan jalkapalloilevista Paavolaisista, Ester Paavolaisen (Lindgren, Linnamo) hautapatsas, kuvauksia 2012 Pietarissa pidetystä sukukokouksesta.
  • Paavolaiset_lehti39 pienn.pdf 6 MB
    2014 Artikkeli Viipurissa asuneista Paavolaisista, uusia väitöskirjoja, tutkimusta K. Bergbomista, ammattien sarjassa Maija Paavolainen kirjoittaa kirjastontädin työstä.
  • Paavolaiset_lehti_40 pienn.pdf 4 MB
    2015 Kuvaus sukukokousmatkasta Viipuriin 2014, Olavi Paavolaisen elämäkerrat arvioitavina, Tiaisen perheen sisarukset kaupan alalla, Arran perhettä Amerikasta,
  • Paavolaiset_nro41 pienn.pdf 2 MB
    2017 Sukuseuran ja Kanneljärven opiston pitkä suhde, Nina Paavolaisen puhe suvusta ja kirjoista, Käynti Keuruulla Olavi Paavolaisen entisellä huvilalla.